Celkem v bazaru 29113 inzerátů, za posledních 24 hodin přidáno 2753 nových .

Mýty o kávě – čemu věříme i v roce 2019?

O prospěšnosti nebo neprospěšnosti kávy se vedou neustálé spory. Jedni ji zatracují a označují ji takřka za prudký jed, další jí zase naopak přisuzují skoro zázračné účinky. Kde je tedy vlastně pravda a co jsou jen mýty? Existují vůbec jednoznačná vědecká tvrzení, podle nichž se můžeme řídit?

Káva a toxiny

Již dlouhá léta se ví, že káva obsahuje řadu cenných živin, které jsou prospěšné pro náš organismus. Namátkou jmenujme hořčík, draslík, vitamíny skupiny B, mangan nebo fosfor. Ve stopovém množství se v ní však vyskytují i látky, které našemu organismu úplně nesvědčí – stejně jako je tomu u mnoha jiných potravin. Chcete-li mít její kvalitu co nejvíce pod kontrolou, pak si kupujte zrnkovou kávu a doma si ji sami umelte. Lahodný nápoj pak připravujte v kvalitním kávovaru.

Káva a nemoci

Přiměřená konzumace kávy, tedy množství dvou až tří šálků za den, funguje jako prevence celé řady nemocí. Vědci se domnívají, že chrání kardiovaskulární systém, potlačuje vznik rakoviny jater a tlustého střeva, Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby, cirhózy, zmenšuje riziko cukrovky 2. typu a nemocí trávicího ústrojí. Dokonce se zjistilo, že káva působí jako mírné antidepresivum a snižuje riziko sebevražd. Na potvrzení všech těchto skutečností bude zapotřebí provést sice ještě další studie, ale už teď je jasné, že si svůj oblíbený šálek čerstvé kávy můžete dopřávat bez výčitek svědomí.

Káva a kofein

Kofein tvoří nedílnou součást kávy. Tato povzbuzující látka, která stimuluje nervovou soustavu, v normálním množství zdravému člověku nijak neškodí. Ba naopak, chlubí se řadou pozitivních účinků – zlepšuje koncentraci, potlačuje únavu, bystří mysl, navozuje dobrou náladu. Působí asi do deseti minut od vypití a v těle vydrží od tří do deseti hodin. Na kofeinu sice může vzniknout závislost, ale nepokoříte-li denně hranici 100 mg, rozhodně se jí nemusíte děsit. Zkrátka heslo: všeho s mírou platí i v tomto případě.